Spotřebitel se zaměřuje na kvalitní pečivo
Až třetinu chlebového sortimentu v Česku tvoří speciální druhy odlišné svým tvarem, hmotností a zejména netradičními surovinami. Čeští spotřebitelé si spolu s rostoucí koupěschopností nebojí za kvalitní čerstvý chléb i pečivo připlatit, a tak stále častěji vyhledávají pekařské speciálky či lokální výrobce. A není to zdaleka vše, v čem se trh s chlebem postupně mění.
V souvislosti s blížící se národní soutěží Chléb roku, která oceňuje nejlepší chleby v ČR v daném roce, zveřejnil její organizátor – Svaz pekařů a cukrářů v ČR – informace o současných spotřebitelských trendech v tomto segmentu. Jaké jsou ty nejzásadnější?
- Nejoblíbenějším stále zůstává klasický pšeničnožitný chléb či jeho pomoučněná varianta Šumava, nekupují se však již celé bochníky, ale jejich dělené části či chleby o menší hmotnosti 500 – 800 g.
- Postupně roste poptávka po chlebu s vyšším podílem žitné mouky, celozrnných a vícezrnných chlebech, které ve větších městech preferují spotřebitelé orientující se na zdravý životní styl.
- Čím dál tím více spotřebitelé vyhledávají kvalitní kvasový chléb od regionálních a řemeslných pekáren. Po dlouhodobém poklesu, kdy se spotřeba chleba v Česku dotkla pomyslného „dna“ 40 kg za rok, nasvědčuje vše tomu, že nestává období renesance spotřeby kvasového chleba.
- Obecným trendem je tzv. convenience nákupu a profilování výrobků specifické potřeby různých zákaznických skupin. Ať už je řeč o výrobcích rychlého občerstvení, segmentu chleba a pečiva ke grilování nebo nárůstu výrobků pro tzv. single rodiny s menší spotřebou. Od velkého týdenního nákupu přechází český zákazník k dennímu nákupu pekařských produktů. Pozitivně se tento trend odráží v menším plýtvání chlebem.
- Díky rozšiřování pekařských „speciálek“, bohaté nabídce místních specialit a rozvoji agroturistiky se rozvíjí výrobkový patriotismus a budují se lokální pekařské značky. Podle kvalifikovaného odhadu Svazu pekařů funguje dnes na 2,5 tisíce těchto pekařství a podle údajů agentury GfK se v těchto malých specializovaných obchodech prodá 44 % celkového objemu chleba a pečiva.
- Více se profilují tzv. superpotraviny, tedy potraviny s vysokým obsahem živin. Mezi pekařské hity patří například výrobky s chia semínky či produkty označené „bez E“.
- U mladé generace zaznamenávají úspěch výrobky napodobující americký styl života (hamburgerové bulky, hotdog žemle či toastový chléb), ale také produkty určené ke spotřebě v konkrétním čase (večerní chlebíky). Jistým trendem je poptávka po bezlepkovém sortimentu, jakkoli Češi nepodlehli mediální vlně kolem škodlivosti lepku na lidské zdraví.
Specifických a měnících se potřeb českých zákazníků jsou si vědomy i velké obchodní řetězce. Nejenže přicházejí s výrobou vlastního pečiva, ale oceňované produkty zařazují do svého sortimentu. Stejně jako v předchozích letech se například vítězné výrobky soutěže Chléb roku, které budou letos slavnostně vyhlášeny 6. června, objeví na pultech vybraných prodejen sítě Tesco, která je jejím partnerem.