E-commerce – VE ZNAMENÍ RŮSTU

Za loňský rok se obrat českých e-shopů vyšplhal na 81 miliard korun. Letos by to mohlo být podle některých odhadů ještě více. Naděje provozovatelů e-shopů se upírají především k blížícímu se období předvánoční nákupní horečky. Podle analytiků bude toto období opět pro tržby e-shopů zásadní. „V loňském roce přinesl poslední kvartál českým e-shopům téměř třetinu celoročního obratu právě díky vánočním nákupům. V tomto roce odhadujeme, že česká e-commerce bude atakovat hranici 100 miliard Kč, přičemž největší podíl na obratu pro většinu e-shopů bude znamenat vánoční období, ve kterém letos zákazníci utratí odhadem přes  30 miliard Kč,“ informuje Kamil Gric ze společnosti Acomware.

Předpokladům o tom, že celkový obrat vygenerovaný českými e-shopy bude opět vyšší, potvrzuje i dosavadní vývoj. „Česká e-commerce pokračuje ve výrazném růstu – v 3. čtvrtletí se její obrat meziročně zvýšil o 18 procent,“ říká kamil Gric z Acomware. Stále více se také e-shop stává dalším distribučním kanálem pro zavedené „kamenné“ maloobchodní řetězce. Podle retailového průzkumu, který připravila společnost Acomware ve spolupráci s katedrou marketingu Fakulty podnikohospodářské Vysoké školy ekonomické v Praze, možnost nakoupit na internetu už svým zákazníkům nabízí více než dvě třetiny největších obchodních řetězců v ČR – vlastní e-shop provozuje již 67 % velkých řetězců. Nejvíce nových e-shopů rozjely loni řetězce zaměřené na prodej módy, mezi segmenty, v nichž došlo v roce 2015 k největšímu nárůstu počtu nových e-shopů, patří též lékárny nebo stavebniny. Na opačném chvostu se stále krčí potraviny a drogerie. V oblasti prodeje potravin ale zavedeným „kamenným“ řetězcům přibývají noví konkurenti v podobě projektů zaměřených na prodej potravin přes internet s dovážkou k zákazníkovi – jako Rohlik.cz nebo Kolonial.cz. Lze proto předpokládat, že i v této oblasti budou tradiční hráči nuceni začít s internetem pracovat i jako s distribučním kanálem. Celkově bude i v příštích letech celkový počet e-shopů zvyšovat – podle odhadů Acomware by jich mělo přibýt až 25.

Cena je základ

Podle průzkumu Asociace pro elektronickou komerci má zkušenost s nákupem online 89 % uživatelů internetu ve věku nad 15 let. Převažují mezi nimi samozřejmě spíše příslušníci mladší generace – nejčastěji objednávají zboží po síti zákazníci ve věku 25 až 34 let. Celkem 66 % respondentů v této věkové kategorii uvedlo, že v e-shopech nakoupí minimálně jednou za měsíc. „Naše nejnovější data potvrzují dlouhodobý trend. Na internetu se nakupuje pravidelně a opakovaně, e-komerce je již nedílnou součástí našeho každodenního života,“ komentuje výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Z velké části ovlivňuje zákazníky při výběru e-shopu, kde nakonec zboží skutečně nakoupí, cena. Výběr podle ceny navíc usnadňují cenové srovnávače – velká část zákazníků už dnes nejde na konkrétní e-shop, ale zboží vyhledává právě prostřednictvím cenových srovnávačů a až odtud pak zamíří do e-shopu, který nabízí nejlepší cenu, a zkoumá i další podmínky (např. náklady na dopravu, zda je zboží skladem, možnost osobního odběru a pod.).  Podle APEK využívá srovnávače cen či nákupní rádce pro výběr internetového obchodu 62 % zákazníků.

Jen nízká cena sama o sobě ale boj o zkazníka nevyhrává. „„Cena je zcela zásadním atributem pro výběr e-shopu u 51 % zákazníků. 60 % z nich ale za stejně důležité považuje, aby obchodník nabízel přehledné a kompletní informace o produktu. 53 % nakupujících vyhledává dopravu zdarma, 52 % pak dostupnost zboží skladem,“ říká Jiří Vetyška z APEK.

Zaostřeno na dopravu

Doprava zboží k zákazníkovi a její spolehlivost je také jendím z velmi důležitých faktorů úspěchu e-shopu. Rychlý a spolehlivý partner, který zboží doručí včas a v pořádku, je pro e-shopy zcela zásadní. To pak zvyšuje tlak na kvalitu služeb přepravních společností a zvyšování konkurence mezi nimi. Zavedeným velkým hráčům v balíkové přepravě se začínají snažit konkurovat s nabídkou svých služeb i menší firmy. „E-shopaři musí výběr dopravce, se kterým budou spolupracovat dobře zvážit. Pozdě doručená nebo poškozená zásilka může mít negativní dopad na celý obchod. Z čísel za poslední dva roky je vidět, že se lidé nebojí zkoušet nové dopravce,“ říká Miroslav Uďan ze společnosti Shoptet.

Nicméně přestože v uplynulých dvou letech vzrostl podíl menších dopravců, velcí hráči si udrželi svou pozici. Nejčastěji lidé volí Českou poštu, která v současné době ukrajuje přes 42 % z pomyslného koláče. Její dominance, daná i hustou sítí poboček a tradicí, se navzdory přibývající konkurenci nesnižuje. Podle dat společnosti Shoptet naopak za poslední dva roky došlo k mírnému nárůstu. V roce 2014 využilo k přepravě svých objednávek v e-shopech 39,6 % lidí, v letos to bylo 42,5 %. „Domnívám se, že to jde ruku v ruce se zavedením možnosti doručení balíku i ve večerních hodinách. Dále pak České poště nahrává skutečnost, že si lidé mohou své zásilky vyzvednout na nejbližší pobočce tehdy, kdy mají čas,“ komentuje Miroslav Uďan ze Shoptetu.

Na druhém místě se již několik let drží PPL s 15 %. Za poslední dva roky nejvíce posílili dopravci jako DPD nebo Geis či GLS. Přepravce DPD v roce 2014 doručil 4,7 % zásilek, letos přes 9 %. Geis  měl před dvěma lety 1,6 %, nyní je to 5 % a GLS, které přepravilo 1, 2 %, zdvojnásobilo svá čísla na 2,4 %.

Velkým marketingovým „tahákem“ se také stává doprava zdarma. Podle studie „Český košík roku“ pořádané startupem Twisto už 36 procent e-shopů, meziročně o 4,5 procentního bodu více, využívá dopravu zdarma od určité ceny jako svůj marketingový nástroj. Přes tři čtvrtiny obchodů pak nabízí možnost vyzvednutí zboží na odběrném místě. Nicméně pouhá čtvrtina e-shopů zobrazuje termín doručení zboží už při volbě dopravy. 24 ze sledovaných 111 e-shopů má také velmi nepřehledný výběr dopravy a platby. A 30 % e-shopů nutí zákazníky vyplňovat osobní údaje, než je pustí k volbě dopravy a platby.

Dále čtěte v naší online či tištěné verzi Svět Obchodu Říjen-Listopad 2016