Když firma roste, musí růst i její systémy
Společnost Unicorn, přední evropský dodavatel informačních systémů a řešení v oblasti informačních a komunikačních technologií, vytvořila nový komplexní firemní informační systém pro společnost Velkoobchod ORION, která je předním českým dodavatelem domácích, kuchyňských a zahrádkářských potřeb, koupelnových doplňků, úklidových pomůcek a drobných elektrospotřebičů. Systém integruje a řídí všechny firemní procesy vč. e-commerce a logistiky.
Velkoobchod ORION působí na trhu od roku 1992 a po převážnou dobu své existence byl klasickým velkoobchodem a zásilkovým obchodem. Rozvoj e-commerce v posledních letech způsobil, že začalo ubývat ´kamenných´ obchodních partnerů, kteří svůj byznys přesunuli na internet.
„Před cca třemi lety jsme se proto rozhodli jít opačným směrem a začali jsme otevírat vlastní obchody pod značkou ORION – Český obchod pro domácnost. Dnes jich i s franšízami máme více než osmdesát. To nám přineslo výrazný růst objemu obchodovaného zboží, na který jsme museli zareagovat mimo jiné výstavbou nového skladového a logistického centra v Litomyšli. S tím souvisela i potřeba vytvoření nového informačního systému, který kromě obvyklých firemních potřeb bude zahrnovat i řešení pro e-commerce a systém řízeného skladu. Jako dodavatele jsme si zvolili Unicorn a nelitujeme toho,“ říká Jiří Doubek, majitel společnosti Velkoobchod Orion.
Implementační tým Unicornu byl od počátku limitován časem: systém bylo potřeba připravit a odladit tak, aby byl schopen bez problémů zvládnout vrchol obchodní sezóny: předvánoční nákupy. Současně bylo potřeba přejít na pokrokový systém fungování logistiky veškerého zboží v nově vybudovaném skladovém centru.
„Bylo nám jasné, že nemůžeme předvánoční období s největšími obraty narušit tím, že bychom přišli se systémem, se kterým by se zaměstnanci teprve učili pracovat. Měli jsme tedy dvě varianty: buď vše zvládnout za cca 10 měsíců a stihnout v dostatečném předstihu před vrcholem nákupní sezóny, nebo vše odložit až na následující jaro. Plán jsme nastavili na kratší variantu a systém jsme uvedli do ostrého provozu v dohodnutém termínu.,“ řekl Jaroslav Voráček, ředitel produkční divize Unicornu.
„Jedním za našich hlavních požadavků bylo, aby navržené řešení rostlo společně s námi. Máme mnohaleté zkušenosti s prodejem domácích potřeb nejen v Česku, ale i na Slovensku a v Polsku. Vlastníme největší maloobchodní síť ve svém oboru a předpokládáme, že se počet prodejen bude dále zvyšovat. Náš franchisový model je jedním z nástrojů trvalého růstu značky Orion v posledních letech a sofistikovaný informační systém je jeho klíčovou součástí,“ dodává Jiří Doubek.
Hlavní informační systém společnosti ORION je postaven na platformě Microsoft Dynamics NAV, pro řízení B2B a B2C obchodních kanálů byla zvolena platforma Sana Commerce.
„U standardních řešení internetových obchodů je nutné provozovat dva různé systémy – podnikový systém a e-commerce řešení. Spravovat produkty, cenové kalkulace či pravidla poskytování slev ve dvou různých systémech vyžaduje spoustu komplexních rozhraní. Se Sana Commerce nutnost tvorby a údržby těchto speciálních rozhraní odpadá, vše se řeší na jediném místě a jakákoli změna se automaticky promítne všude tam, kde je to relevantní,“ vysvětluje Jaroslav Voráček.
Nový informační systém přinesl zadavateli reálné úspory. K jeho přednostem patří mj.:
- Zrychlení průchodnosti zboží skladem,
- obsluha několikanásobně rozlehlejšího skladu a většího množství položek se stejným množstvím personálu,
- nižší náročnost zaškolení nových skladníků,
- lepší přehled o okamžitém stavu skladu,
- zjednodušení všech dosavadních informačních systémů při zachování nastavených a požadovaných procesů,
- automatizace e-commerce,
- zjednodušení B2 spolupráce,
- zisk nástrojů pro flexibilní cenotvorbu,
- přístup k manažerským reportům v reálném čase.